Virale marketing: Een veel gebruikte marketingtechniek

Virale marketing is een relatief nieuwe marketingtechniek die probeert met behulp van bestaande sociale netwerken de bekendheid van een merk te vergroten op een manier die te vergelijken is met een virale epidemie. Het lijkt op mond-tot-mondreclame versterkt door het internet, waardoor snel en goedkoop een groot aantal mensen bereikt kan worden.

De start
Om het virale effect te starten, te stimuleren of te sturen wordt in toenemende mate gebruikt gemaakt van seeding. Deze techniek helpt het virale proces een handje door actief mensen en websites te informeren over de campagne. Daarmee heeft de opdrachtgeven meer invloed op de richting en het resultaat van de virale marketingcampagne.

Advertenties
Virale advertenties kunnen ook deel uitmaken van een virale marketingcampagne. Een van de vaak gebruikte methoden is dat mensen leuke en interessante informatie graag met elkaar delen en doorsturen. Virale reclames zijn da ook vaak grappige videofilmpjes of interactieve Flash-games, plaatjes of soms zelfs teksten. Dit wordt dagelijks gedaan op het medium Facebook en Youtube.

Voordelen
Met de Viral Merketing techniek kan vaak tegen relatief lage kosten op een snelle manier een grote doelgroep bereikt worden. Het maakt gebruik van de voordelen van het internet. Het internet is een goede manier op jongeren te bereiken, zij zitten dagelijks op hun mobiel of hun laptop. Het is goedkoop, er hoeft niet tot weinig voor betaald te worden en er is een hogere geloofwaardigheid omdat de zender van de boodschap een bekende ontvanger is.

Nadelen
Bij succesvolle “Virals” is het vaak niet duidelijk of dat het gaat om een reclame of een leuk filmpje. Zodra het duidelijk is dat het om een commerciële reclame gaat verliezen veel consumenten hun aandacht. Daarnaast is er ook nog de groep consumenten die het niet op prijs stelt filmpjes en reclames te ontvangen. Het kan zijn dat dit een negatieve uitstraling heeft.


Dit is een 10 tien epic viral marketing video’s. Deze filmpjes zijn gedeeld via Facebook en geüpload op Youtube.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailby feather