Online shoppen: “Van betaling tot levering”

Bestellen via internet: Steeds meer mensen krijgen er ervaring mee. Het is gemakkelijk, snel en meestal ook veilig. Maar hoe werkt dat hele proces van betaling tot het pakketje aan de deur nou precies? En waar kan het fout gaan?

Steeds makkelijker
Het online kopen in het algemeen is al een stuk makkelijker dan voorheen. Zo kun je gemakkelijk via Ideal een dikke televisie kopen, of misschien vijf tassen aan kleding met één muisklik, in plaats van al dat gesjouw. Grote sites als bol.com, marktplaats.nl of wehkamp.nl zorgen voor een enorm groot aanbod met nog makkelijker betalingssysteem.

Betalingsmogelijkheden
De meest ouderwetse manier van betalen is via een acceptgiro, een in te vullen formulier dat je bij het pakket meekrijgt en vervolgens weer op moet sturen. Tegenwoordig kan het ook gewoon via Ideal (een afschrijving door middel van een TAN-code) of via je creditcard of Paypal. Aangezien je veel met unieke codes werkt, kan er weinig fout gaan. Toch wordt er afgeraden met een Ipad of smartphone te betalen, omdat het overzicht dan deels wegvalt.

Verleidingen
Vaak is het zo dat wanneer je op google naar een bepaald trefwoord hebt gezocht, deze automatisch door google aan je IP-adres (unieke naam van computer) wordt gekoppeld. Wanneer je vervolgens bijvoorbeeld op Youtube of Facebook zit, krijg je advertenties te zien van producten waar je tien minuten geleden nog naar gezocht hebt. Om dit te bestrijden is het mogelijk ‘Adblock’ te downloaden. Dit is een programma voor Google Chrome, waarbij de reclames worden geblokkeerd.

Voordelen
Het voordeel van online shoppen is dat je kan winkelen wanneer het je uitkomt, en dat je gemakkelijk prijsniveaus kan bekijken. Ook is het zo dat het assortiment vaak op voorraad is en de producten op steeds meer sites de volgende dag aan huis geleverd worden. Een voordeel kan ook zijn dat je veilig betaald, maar indien je op de verkeerde websites geld overmaakt wordt het ook heel moeilijk om dan opeens weer je geld terug te vragen.

Nadelen
Of de kwaliteit, volledigheid en realistische blik van het product naar je wens zijn, is lastig te zien wanneer je online koopt. Vaak is het een gokje. Ook laat je enorm voor sporen achter op internet. Bijvoorbeeld onschuldige reclames uitlokken, maar sommige sites maken gebruik van je persoonlijke gegevens. Daarnaast is een website niet altijd even bereikbaar. Klantenservice kan heel goed zijn, of ellendig slecht. In een winkel wordt je bijna altijd wel goed geholpen.


Bronnen:

 

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailby feather