Behavioral Targeting: Advertenties Gericht Op Jou


Als je online een zoekopdracht maakt is het mogelijk dat ze van jou een beeld schetsen. Wat voor klant ben je en wat voor advertenties kunnen ze op jou toepassen? Het heet Behavioral Targeting en het doel is om de juiste informatie te leveren aan de juiste persoon.

Behavioral Targeting: Hoe werkt het?
Iedere keer dat je een website bezoekt wordt je surfgedrag opgeslagen in een cookie. Dit is een tekstbestand met gegevens over jou surfgedrag, deze zijn niet schadelijk voor je computer. Dit tekstbestand word door bepaalde software gelezen zodat advertenties op verschillende sites op jou interesse worden gebaseerd. Behavioral Targeting is dus, zoals de naam heel duidelijk zegt, reclame gericht op je internet gedrag.

Online Profiel: De Verzamelde Gegevens
Voor iedere online bezoeker – ook anonieme bezoekers – wordt er een persoonlijk profiel opgebouwd. Hierbij kijken ze naar de sites die je al heb bezocht, wat je zowel al opzoekt via een search engine en wat je van het internet download. Het profiel dat van jou wordt gemaakt bevat zowel je interesses als huidige leef status, als je bijvoorbeeld meerdere auto websites hebt bekeken ben je waarschijnlijk op zoek naar een nieuwe auto. Zo was er een meisje in Amerika waaraan ze aan de hand van haar koopgedrag zien dat zij zwanger bleek te zijn.

Twee soorten: Onsite-Targeting & Network-Targeting
Onsite Targeting gebeurt zodra een bezoeker op de website komt. Vanaf dat moment kunnen de gegevens verzameld worden. Als het mogelijk is, worden er vrijwel direct relevante advertenties getoond. Bij network-targeting is er een samenwerking tussen meerdere websites of internetmarketing bureaus. Dankzij de samenwerking wordt er een netwerk opgezet waar informatie over bezoekersgedrag aan elkaar wordt uitgewisseld. Hierdoor kan er directer ingespeeld worden op de bezoeker.
 


 

Deze video is gemaakt door: Iabuk

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailby feather